Edukacja spersonalizowana
Edukacja spersonalizowana to model edukacji, który wywodzi się z Hiszpanii (Institucio Familiar d’Educacio w Barcelonie) i sprawdza się w ponad 500 szkołach w 38 krajach już od ponad 50 lat. Model edukacji spersonalizowanej zakłada prymat wychowania nad nauką. Edukacja spersonalizowana kładzie nacisk na wszechstronny rozwój dziecka/nastolatka jako osoby – w aspekcie emocjonalnym, duchowym, intelektualnym, fizycznym i wolitywnym (wychowanie woli). Wszystkie te aspekty są jednakowo istotne i połączone odnoszą się do wychowania całościowego, które obejmuje wszystkie aspekty osobowości ucznia, a więc uwzględnia całą osobę w procesie wychowawczym zwracając szczególną uwagę na pięć obszarów:
- rozum – dążenie do prawdy;
- wola – dążenie do dobra;
- emocje – radość z czynienie dobra;
- ciało – narzędzie czynienia dobra;
- duch – otwarcie na transcendencję, nawiązanie osobistej relacji z Bogiem i innymi
Czym jest edukacja spersonalizowana?
Podejście do nauczania, które koncentruje się na dostosowywaniu procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb, zainteresowań, umiejętności i tempa ucznia. W przeciwieństwie do tradycyjnego modelu nauczania, który zakłada, że wszyscy uczniowie powinni uczyć się w tym samym tempie i według tych samych standardów, edukacja spersonalizowana stara się uwzględniać różnorodność uczniów, oferując im większą elastyczność i kontrolę nad własnym procesem nauki.
Główne cechy edukacji spersonalizowanej
Indywidualne podejście
Nauczyciel stara się poznać potrzeby, talenty i trudności każdego ucznia, a następnie dostosowuje materiały i metody nauczania, aby najlepiej odpowiadały indywidualnym wymaganiom.
.
Dostosowanie tempa nauki
Uczniowie mają możliwość uczenia się w swoim własnym tempie, co oznacza, że mogą spędzać więcej czasu na trudniejszych zagadnieniach i szybciej przechodzić do kolejnych tematów, jeśli opanowali materiał.
Zróżnicowane metody nauczania
Nauczyciele używają różnych narzędzi i strategii, takich jak technologie edukacyjne, projekty, prace grupowe, gry edukacyjne, aby dopasować formy nauki do różnych stylów uczenia się uczniów.
Zwiększona autonomia ucznia
Uczniowie mają większy wpływ na to, czego się uczą, jak się uczą i kiedy się uczą. Tego typu podejście rozwija ich umiejętności samodzielnego myślenia, organizacji czasu i odpowiedzialności za własną naukę.
Użycie technologii
Cyfrowe narzędzia edukacyjne, takie jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne i systemy adaptacyjne, które automatycznie dostosowują poziom trudności materiału do umiejętności ucznia, stają się coraz bardziej powszechne w edukacji spersonalizowanej.
Ciągła ocena i informacja zwrotna
Nauczyciele na bieżąco monitorują postępy uczniów i dostarczają im regularnej informacji zwrotnej, aby pomóc im w dalszym rozwoju.
Edukacja spersonalizowana stawia na ucznia jako głównego bohatera procesu edukacyjnego, z uwzględnieniem jego unikalnych predyspozycji i potrzeb. Pomaga to zwiększyć motywację, zaangażowanie i efektywność nauki.
źródło: Fundacja Sternik oraz artykuł Katarzyny Krywult „Spersonalizowane nauczanie”
Gotowy, by rozpocząć swoją przygodę
w Liceum Latarnik?
Pozostaw kontakt do siebie, aby wkroczyć na ścieżkę prowadzącą do odkrywania samego siebie.